Osgood-Schlatter sindrom

Osgood-Schlatter sindrom zahvaća uglavnom adolescente, a statistika kaže da je to jedan od najčešćih sindroma u toj razvojnoj dobi. Bolovi se kod ovog stanja javljaju sa prednje strane koljena. Za razliku od skakačkog koljena, bolovi i otok smješteni su nešto niže, na hvatištu tetive kvadricepsa (odnosno ligamenta patele). Simptomi se javljaju kao i u skakačkog koljena, nekada su praćeni otokom, a pojačavaju se pri kretanju ili fizičkoj aktivnosti.

Što je Osgood-Schlatter-ova bolest

Na mjestu hvatišta tetive za kost postoji koštana izbočina ili kvrga, koju je vrlo lako napipati ispod samog koljena, jer se nalazi plitko ispod kože. U djece koja još nisu završila rast, ta ista koštana kvrga nije kompletno srasla sa goljeničnom kosti, već je između njih umetnuta vrlo tanka hrskavična ploča.

Njena svrha je omogućiti daljnji rast same kosti i spomenute kvrge, pa tako i rast djeteta, odnosno rast mišića i tetive.

Kod preopterećenja na tom dijelu sustava za pokretanje, pretjeranog trčanja, skakanja i općenito intenzivne sportske aktivnosti, može doći do iznimno jakih sila vučenja koje tetiva prenosi na koštanu kvrgu, pa samim tim i na hrskavičnu ploču.

U neke djece cijela ta situacija može rezultirati upalom hrskavične ploče uz prateće bolove i nemogućnost hodanja nizbrdo, trčanja ili skakanja. To stanje naziva se i Osgood-Schlatter-ova bolest.

Fizikalna terapija kod Osgood-Schlatter-ove bolesti

Od velike je važnosti odmah prepoznati ovo oboljenje. Kod malih se sportaša ono često previdi ili zanemari, a može se i zamijeniti sa bolovima kod pada na koljeno. To se posebno događa u sportovima poput odbojke i rukometa, gdje su padovi sastavni dio igre.

Kada se dijagnosticira, nužno je odmah smanjiti intenzitet sportske aktivnosti, a u nekim je slučajevima i potpuno ukinuti. Zatim slijedi protuupalna terapija, u kojoj je najefikasniji upravo led. Često se primijenjuju i neke metode fizioterapije poput magnetoterapije, elektroterapije, a u kasnijoj fazi i laser.

ITB sindrom
Osgood-Schlatter sindrom

Najvažnije nastojati otkriti je li nešto van samog sustava za opružanje koljena i prirođene preosjetljivosti na sile vučenja uzrokovalo ovakvu upalu.

Plodno tlo za ovu ozljedu može pripraviti cijeli niz stvari, od sportskih aktivnosti na tvrdoj podlozi, preko neadekvatne obuće, preintenzivnog trenažnog procesa, neredovitog treniranja, pa sve do skraćenih mišića uslijed brzog rasta, spuštenih svodova stopala ili nepravilne tehnike trčanja ili skoka.

Povratak u sportsku aktivnost kod Osgood-Schlatterove bolesti

Nakon što je smiren ili barem ublažen prvotni upalni proces, proces daljnjeg liječenja identičan je onome u skakačkog koljena. Važno je u kontaktu sa trenerom prekontrolirati tehniku trčanja i skoka. Treba odrediti maksimum opterećenja koje ozlijeđeni adolescent može podnijeti bez da se dodatno ozlijedi.

Sam povratak u sportsku aktivnost treba biti iznimno polagan, uz redovite kontrole liječnika specijaliste i fizioterapeuta. Isto tako, valja biti vrlo strpljiv u cijelom tom procesu.

Jednom započeti upalni proces smiruje se vrlo polagano, pa cijelo liječenje može potrajati i više mjeseci. Korištenje steznika i ortoza za koljeno treba dogovoriti sa stručnjakom, a nikako ih aplicirati po vlastitom nahođenju.

Dean Mistura, fizioterapeut – Scipion.hr